Messupäivä käynnistyi Kahoot-tietovisalla.

Co4Lab-hankkeen kevät huipentui 22. toukokuuta Helsingin yliopiston Minerva-torilla pidettyihin Keksintömessuihin, missä nuoret innovaattorit eli Arabian, Aurinkolahden ja Koulumestarin koulujen oppilaat pääsivät esittelemään kehittelemiään innovaatioita omilla messupisteillään. Minerva-torilla kävi vilske, kun oppilaat asettelivat messuvieraita varten esille keksintöjensä prototyypit sekä niistä kertovat PowerPointit ja posterit. Pitchauspuheista pidättäydyttiin vielä hetkeksi, kun messupäivän tunnelmaan virittäydyttiin ensin yhdessä jännittävällä Kahoot-tietovisalla. Olisitko sinä tiennyt, mistä luonnonilmiöstä tarranauhan keksijä on saanut inspiraationsa? 

Tietovisan ja palkintojenjaon jälkeen pienryhmät pääsivät vuorotellen esittelemään omia arkea helpottavia keksintöjään ja älytuotteitaan. Messuvieraat saivat tutustua keksintöihin, ja nuoret innovaattorit pääsivät vierailemaan toistensa pisteillä ja antamaan vertaispalautetta. Messuilla kiertelyn lomassa oli myös mahdollista piipahtaa Aurinkolahden tutor-oppilaiden valmistelemassa ja ohjaamassa GoGo Board -pajassa, jossa kävijät pääsivät kokeilemaan ohjelmointityökalua käytännössä. Paineensietokykyä puolestaan testattiin pikakeksintötehtävässä, jossa oppilaat kehittelivät uusia ideoita toistensa tuotosten pohjalta.

Nuoret innovaattorit upeilla messupisteillään.

Nuoret innovaattorit upeilla messupisteillään.

 

GoGo Board-pajassa oli keskittynyt tunnelma digitutoreiden ohjatessa messuvieraita.

GoGo Board-pajassa oli keskittynyt tunnelma digitutoreiden ohjatessa messuvieraita.

Pikakeksintötehtävässä prototyypin suunnittelu lähti vauhdikkaasti käyntiin.

Pikakeksintötehtävässä prototyypin suunnittelu lähti vauhdikkaasti käyntiin.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaikki jaksoivat läpi pitkän messupäivän, kun tarjolla oli välipalaa ja taukojumppaa, joka innoitti koko porukan pomppimaan ja testaamaan tasapainoaan. SprintGame -sovelluksen johdolla pystypunnerruksia tekivät niin Co4Lab-hankejohtaja professori Kai Hakkarainen kuin päivän yllätyspuheenvuoron pitänyt keksijä Jason Selvarajankin. Tässä tiivistyi yhdessä tekemisen ilo sekä sitkeys, jotka Jasonin mukaan ovat tärkeitä tekijöitä myös keksimisprosessissa. Jason kannustikin nuoria innovaattoreita uskomaan unelmiinsa esitellessään oman luomisprosessinsa tuloksena syntynyttä vettä kierrättävää Showerloop-suihkua. Jason myös tutustui nuorien innovaattoreiden taidonnäytteisiin ja antoi heille arvokkaita vinkkejä.

SprintGame –sovellus innoitti messuväen iloiseen taukojumppaan.

SprintGame -sovellus innoitti messuväen iloiseen taukojumppaan.

 

Tunnelma messuilla oli välitön ja rento; ohjelmaan kuului siis asiaa, mutta myös karamelleja, puheensorinaa, ja jopa karnevaalitunnelmaa. Messut olivat onnistuneet ja hyvä osoitus siitä, kuinka kouluissa oppilaat ja opettajat ovat sitoutuneet Co4Lab-hankkeen toimintaan ja ryhtyneet innokkaina luomaan uutta ja innovoimaan. Kiitos!

 

Messuterveisin

Sorella & Satu